Krzysztof Leski Krzysztof Leski
87
BLOG

Liberał Rakowski

Krzysztof Leski Krzysztof Leski Polityka Obserwuj notkę 105

Pojutrze rocznica "wyprowadzenia sztandaru PZPR". Okrągła, 20. Do zdarzenia nie przywiązywałem wagi, a szczegółów nie pamiętam - nie było mnie wtedy w Polsce. Nie zraziło to dziennikarza jednej z gazet, który dziś zadzwonił do mnie z prośbą o rocznicową refleksję - poprosił zatem, bym opowiedział, co sądziłem wtedy o M.F.Rakowskim.

Rozmowa się nam jakoś nie kleiła, bo mój interlokutor był najwyraźniej rozczarowany słysząc, że nigdy nie przywiązywałem większej wagi do tarć w PZPR, że to, co mogło się czasem wydawać sporem "twardogłowych" z "liberałami", było jednak zarazem zwykłą walką o władzę, a tzw. środowisku "Polityki" nie jestem gotów przypisać żadnej znaczącej roli politycznej.

Rzeczownik "liberał" i przymiotnik "liberalny" padały gęsto w pytaniach pana redaktora - aż coś mnie tknęło. Młody głos, człowiek pewnie zna sprawy z książek lub z Internetu, a o domniemanej liberalnej postawie Rakowskiego mówi, jakby chodziło o bardziej uniwersalne rozumienie tego terminu. Oświadczyłem zatem, że muszę jasno postawić jedno: w sowietologicznych analizach "liberałem" nazywano nie tego, kto chciał, by kompartia podzieliła się władzą lub choćby uwolniła gospodarkę.

"Liberałem" był ten, kto uważał, że nie należy zamykać w więzieniach od razu całej opozycji, że wyroki nie powinny być zbyt długie, a nawet, że od czasu do czasu można ponegocjować ze strajkującymi o sprawy socjalne. "Twardogłowi" uważali zaś, że dożywotni pierdel, z przerwami na kolejne procesy, to jedyne lekarstwo na opozycyjne zboczenia, kto zaś strajkuje lub demonstruje, zasługuje na kulkę na miejscu zdarzenia.

Tu pan redaktor podziękował mówiąc, że bardzo mu pomogłem, i rozłączył się. Jak będzie wyglądać taka rozmowa za 10 lat?

Salonowa lista prezentów Bawcie się dobrze ChęP: -3/6   ChęK: -3/6   ChęS: -3/6 . Półbojkotuję "lubczasopisma" Baby od chłopa nie odróżniacie! Protestuję przeciwko brakowi Freemana

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Polityka