Krzysztof Leski Krzysztof Leski
33
BLOG

Spóźnione przebudzenie

Krzysztof Leski Krzysztof Leski Polityka Obserwuj notkę 26

Po spektakularnej akcji CBA w warszawskim metrze kusi mam ochotę wołać: "A nie mówiłem?" Nie, nie twierdzę, że widziałem przekręt w przetargu z 1998 na 108 wagonów dla metra. Ten akurat wydawał się zrozumiały: wagony, owszem, droższe od rosyjskich konkurentów, ale kto jeździł jednymi i drugimi, przyzna chyba, że czasem warto zapłacić więcej.

Chodzi mi ogólnie o zjawisko "Alstom w Polsce". Ocieram się o karalne pomówienie, gdyż nie kryję, że nie mam żadnych dowodów i nie umiem wskazać konkretnego przetargu, który miałby być ustawiony. Stwierdzam tylko goły fakt, że gdy wielki francuski koncern wszedł do Polski przejmując chorzowski "Konstal", przez szereg lat wygrywał niemal każdy przetarg w sferze light rail. Czy to metro, czy tramwaje, Chorzów brał to na siebie. Dopiero w połowie mijającej dekady do głopsu doszli inni.

O tym wspominałem w tekstach i relacjach radiowych u schyłku lat 90. Być może oferty Alstomu były tak znakomite, być może konkurenci byli zbyt słabi. Gdy jednak jakaś firma niemal monopolizuje wolny w teorii rynek, prokuratura powinna rutynowo przyjrzeć się temu zjawisku. Jej obecne przebudzenie (bo CBA działało dziś na jej zlecenie) to raczej musztarda po obiedzie: trudno będzie cokolwiek odkryć, tym bardziej - udowodnić, a nawet, jeśli się uda, w grę wchodzić może przedawnienie.

Salonowa lista prezentów Bawcie się dobrze ChęP: -3/6   ChęK: -3/6   ChęS: -3/6 . Półbojkotuję "lubczasopisma" Baby od chłopa nie odróżniacie! Protestuję przeciwko brakowi Freemana

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Polityka