Krzysztof Leski Krzysztof Leski
219
BLOG

Włoszczowa: manifest obronny

Krzysztof Leski Krzysztof Leski Polityka Obserwuj notkę 123

(c) by K.L.Włoszczowa króluje. Pojawia się w komentarzach nawet pod postem o ordynacji. Jest synonimem absurdu. To sprawka mediów - zrobiły aferę nie z tego, co trzeba. Stacja Włoszczowa Północna jest potrzebna. Absurdem jest to, że załatwił ją minister i że powstała przed kilku innymi, bardziej potrzebnymi.

Nie każdy dziennikarz mieszka w Warszawie. Ale niemal każdy - w dużym mieście. Prowincji nie zna i nie rozumie. Śmieszy go, że pędzący 160 km/h Intercity hamuje, staje na małej stacyjce, i znów się rozpędza.

Byłby bardzo zdziwiony widząc stację Haute Picardie TGV. Stoi w szczerym polu. Nie mieszka tu ani minister, ani nikt: nazwę stacja wzięła od regionu. Staje tu co dziesiąty przejeżdżający tędy TGV. W sumie 20 pociągów dziennie. Wyhamowują z prędkości 300 km/h, pięć osób wysiada, pięć wsiada. To ludzie z okolic Amiens i St. Quentin. Dojazd do Paryża mają i tak dobry, a stację Haute Picardie zbudowano, by łatwiej się mogli dostać na południe Francji (linią przez Disneyland, omijającą Paryż) i do Belgii.

Większość Intercity, jadących 225 km/h z Londynu do Edynburga, staje właśnie we Włoszczowej. Czyli w 11-tysięcznym Berwick-upon-Tweed. A niektóre nawet we wsi Alnmouth! Niemieckie ICE, gnając 280 km/h na nowej trasie Berlin-Bamberg ku Monachium, hamują czasem w Naumburgu i Saalfeld (oba miasteczka poniżej 30 tys. mieszkańców). Podobnie w Uelzen (30 tys., Hamburg-Hannover) i Bad Hersfeld (30 tys., Drezno-Frankfurt). ICE z Hamburga do Wiednia staje w 12-tysięcznym bawarskim Plattling. A może Włosi mają podobną do naszej fantazję? Niezupełnie. Tamtejszy Eurostar (do 300km/h) z Turynu do Rzymu staje rano w 27-tysięcznej Vogherze.

Niektóre IC jadące Centralną Magistralą Kolejową powinny stawać w Pruszkowie (60 tys. ludzi)i Grodzisku Mazowieckim (30 tys.). Zresztą jadą tam tylko 120 km/h. W obu miastach trzeba dobudować jeden peron. Już na CMK prosi się o stację koło Białej Rawskiej: stąd blisko do 18-tysięcznej Rawy Mazowieckiej, a część łodzian wybrałaby może 3-godzinny wariant samochód + pociąg do Krakowa.

Dalej CMK przecina peryferie 22-tysięcznego Opoczna, gdzie stacja też jest konieczna. Dopiero potem należałoby zbudować tę tytułową. I oczywiście zatrzymać ze dwie pary Intercity w 12-tysięcznym Miechowie.

Europa tak robi. To się opłaca, ułatwia życie. Podróż między metropoliami spowalnia minimalnie - o 2-3 minuty, bo wszak inny IC stawałby w Opocznie, inny w Miechowie. Komu się bardzo spieszy, miałby sporo pociągów Warszawa-Kraków non-stop. Koszty? Stacja Włoszczowa Płn., podjazd i parking kosztowały 1,2 mln zł (dalsze 1,8 mln to i tak niezbędna modernizacja szlaku). Tyle kosztuje kilkaset metrów zwykłej ulicy!

Jedyne, czego nie jestem pewien w tym poście, to odmiana nazwy Włoszczowa. Stąd unik w tytule, kosztem jego atrakcyjności, i widoczne uniki w tekście ;)

Salonowa lista prezentów Bawcie się dobrze ChęP: -3/6   ChęK: -3/6   ChęS: -3/6 . Półbojkotuję "lubczasopisma" Baby od chłopa nie odróżniacie! Protestuję przeciwko brakowi Freemana

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Polityka