Krzysztof Leski Krzysztof Leski
188
BLOG

Obrońcy komunizmu

Krzysztof Leski Krzysztof Leski Polityka Obserwuj notkę 168

Oczekiwałem ataku, ale jego rozmiar mnie zaskoczył. Nie sądziłem, że aż tylu salonowiczów nazwie mnie "obrońcą Jaruzelskiego". Nienawiść do generała rozumiem, bo trochę podzielam. Zadziwia mnie, jak wielu z was ta nienawiść uniemożliwia czytanie ze zrozumieniem, zauważanie faktów i win innych - jak wielu z was ta nienawiść pcha na pozycje... obrońców komunizmu.

Zwykle piszę po polsku. I tu napisałem jasno: Jaruzelski odpowiada za śmierć uciekiniera z PRL. Ale wbrew mediom twierdzę, że nie mógł wydać rozkazu zestrzelenia polskiego dwupłatowca nad Czechosłowacją. Dodałem: "Moralnie nie zmienia to niczego". Po czym wyjaśniłem, w moim pojęciu jasno, dlaczego z punktu widzenia wiedzy o sowieckim systemie, o PRL - zmienia to bardzo wiele.

W s24 lepiej pisać prosto, w kółko, to samo. Ja jednak nie zamierzam powtarzać w każdym poście, że Jaruzelski to zbrodniarz i na pohybel mu za to, choć tak mniej więcej myślę. Ba, wciąż się łudzę, że zostanie osądzony, że w choć jednej sprawie usłyszy werdykt "winny". Nie piszę też w każdym poście, że Wisła Kraków w tym roku - inaczej niż to ostatnio bywało - została piłkarskim mistrzem Polski w kiepskim stylu. Choć też tak myślę.

Wrogowie Jaruzelskiego rzucili się na mnie, wroga Jaruzelskiego, bo wydawało im się, że zaciemniam obraz. A skoro tak, to pewnie chcę rozgrzeszyć Jaruzela, choć napisałem, że moralnie wszystko jedno - kazał czy prosił. Zwróćcie uwagę na związek słów "rozgrzeszyć" i "moralnie". Tej zbrodni dokonało wielu ludzi, w tym Jaruzelski. Ci ludzie składali się na machinę zwaną systemem lub blokiem sowieckim. Poczytajcie, jak perfekcyjnie ta machina zadziałała. W chwili zbrodni - i po niej. Do końca PRL, do końca CSRS, do końca bloku.

Wrogowie Jaruzelskiego, nie szczędząc skrajnych epitetów, odebrali mi wszelkie prawa obywatelskie, cywilne i moralne, bo śmiałem zauważyć, że ten system istniał. Wrogowie Jaruzelskiego dowodzili, że zbrodni dokonał on sam i tylko on za nią odpowiada. Każdy zaś, kto głosi coś innego - wybiela Jaruzelskiego, każda wzmianka o innych uczestnikach samej zbrodni i jej tuszowania - rozmywa winę Jaruzelskiego.

Tę postawę znamy dobrze. Historycznych przykładów jest wiele. Najlepszym, bo wciąż jakże boleśnie żywym w pamięci Polaków, są hitlerowskie Niemcy. Wg wszakże niektórych, nie tylko w Niemczech - takowe Niemcy nie istniały. Nie istniał hitleryzm ani nazizm. Był jeden chory umysłowo zbrodniarz - Adolf Hitler, a cała reszta, choć chciała dobrze, była zmuszona wypełniać jego rozkazy. Norymberga była zatem pomyłką, aktem zemsty zwycięzców i przejawem odpowiedzialności zbiorowej.

Toż nawet Gierka nie wolno mi "wplątać" w zbrodnię z 16 lipca 1975 pod austriacką granicą? Genseka kompartii? Tylko Jaruzelski winny? Wszyscy inni chcieli dobrze, żaden zbrodniczy system nie istniał, a PRL była w gruncie rzeczy OK? Taką tezę próbują udowodnić wszyscy, którzy zabraniają mi rozważań, kto oprócz Jaruzelskiego ponosi winę za tamto zestrzelenie. A także za Grudzień '70, za stan wojenny, za Grzegorza Przemyka, ks. Jerzego Popiełuszkę, za wiele ludzkich istnień i zatrutych ludzkich losów?

Psychodelicznykaczysta, yogidługonogi, pospolity, Trzy Zdania Trzy Slowa, n0str0m0, osskaa, WiKat, december1981, nonparel - oto wyjątki z listy obrońców PRL i komunizmu. Tych, którzy  oburzyli się, że mogę winić kogokolwiek prócz Jaruzelskiego, że wspominam o zbrodniczym systemie, o tysiącach, setkach tysięcy ludzi tworzących sprawnie działającą machinę zabijającą ludzi.

Jaruzelski to jeden z głównych napędów tej maszyny przez kilkadziesiąt lat PRL. To zwiększa jego winę, a nie zmniejsza. Czy teraz jest dość jasno?

PS. Z prawdziwą przykrością do listy obrońców komunizmu i PRL dopisuję Rybitzky'ego. Z jeszcze większą przykrością stwierdzam, że napisał on post nieuczciwy, w którym polemizuje z moimi rzekomymi poglądami, których nie wyrażałem i którym zaprzeczam. Post znalazł się na czołówce SG. W tej sytuacji zawieszam aktywnośc w salonie.

Salonowa lista prezentów Bawcie się dobrze ChęP: -3/6   ChęK: -3/6   ChęS: -3/6 . Półbojkotuję "lubczasopisma" Baby od chłopa nie odróżniacie! Protestuję przeciwko brakowi Freemana

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Polityka